Screenshot_20

Koja fizička aktivnost u najvećoj mjeri smanjuje rizik za nastanak demencije?

Mogućnost za razvoj demencije se povećava sa godinama. Iako je prevencija demencije jedan od važnijih prioriteta javnog zdravstva, postoji samo mali broj mjera prevencije. Identifikovanje protektivnih faktora je od velike važnosti za definisanje efikasnih mjera za prevenciju demencije.
Jeste li znali da je jedina fizička aktivnost koja smanjuje rizik za nastanak demencije ples?
Za stariju populaciju, ples nije samo način zabave, već ima i terapeutski efekat. Zaključak dvije nedavno provedene sudije na Univerzitetu u Misuriju je da plesna terapija može poboljšati ravnotežu, držanje i hod kod starijih ljudi. Poboljšanje funkcionalnosti u poznijim godinama može smanjitii rizik od padova i smanjiti mogućnost teških povreda.
2001. godine završena je značajna studija, sponzorirana od strane Nacionalnog instituta za starenje (Albert Einstein College of Medicine, New York), koja je trajala čak 21 godinu, a uključivala je 469 ispitanika starijih od 75 godina. Ispitavana je mentalna „oštrina“ prateći stopu pojave demencije kod tih ispitanika, ukljućujući i Alzheimerovu bolest. Cilj studije je bio ispitati da li ijedna fizička ili kognitivna rekreativna aktivnost utiče na mentalnu aktivnost.
Od kognitivnih aktivnosti praćen je uticaj čitanja knjiga, kreativnog pisanja, rješavanja ukrštenica, igranje karata i sviranje instrumenata, a fizičke aktivnosti su uključivale igranje tenisa ili golfa, plivanje, vožnju bicikla, plesanje, rekreativno hodanje i obavljanje kućanskih poslova.

Ono što je značajno je da skoro nijedna fizička aktivnost nije imala protektivno djelovanje protiv demencije. Da, fizičke aktivnosti dokazano smanjuju rizik za nastanak kardiovaskularnih oboljenja, ali cilj studije je bio ispitati postoji li mogućnost da zaštitimo svoj um i spriječimo razvoj demencije. Tako, najvažniji zaključak ove studije jeste da je jedina fizička aktivnost koja smanjuje rizik za nastanak demencije često plesanje.
Prema ovoj studiji, postotci u kojima pojedine mentalne i fizičke aktivnosti smanjuju rizik za nastanak demencije su:
⦁ Vožnja bicikla i plivanje – 0% snižen rizik
⦁ Igranje golfa – 0% snižen rizik
⦁ Čitanje knjiga – za 35% snižava rizik
⦁ Rješavanje memorijskih igrica (ukrštenice, sudoku) najmanje 4 puta sedmično – za 47%
⦁ Često plesanje – za 76% – u najvećem procentu smanjuje rizik od svih ispitivanih aktivnosti, mentalnih i fizičkih.
Autori studije smatraju da plesači imaju manji rizik za nastanak demencije zato što imaju veće kognitivne rezerve i veću plastičnost neuronskih sinapsi. Poput edukacije, i bavljenje nekim aktivnostima smanjuje rizik za nastanak demencije povećavajući kognitivne rezerve.
Moramo zadržati što više veza u mozgu aktivnim, ali istovremeno moramo stvarati nove veze i rezerve kako bi očuvali plastičnost naših sinapsi.

Zato, zaplešite!

Ref.
Verghese J et al. Leisure activities and the risk of dementia in the elderly. N Engl J Med. 2003 Jun 19;348(25):2508-16.
University of Missouri-Columbia. “Dance therapy improves seniors’ gait, balance, researcher finds.” ScienceDaily. ScienceDaily, 17 April 2010. <www.sciencedaily.com/releases/2010/04/100416144617.htm>.
Dancing and dementia. http://careforyou.us/dancing-and-dementia/

© 2017 Demencija.ba. Powered By Lilium Digital